O projekcie PARP HR eSkills Manager
Cel projektu
Głównym celem projektu jest wdrożenie sieciowego narzędzia zarządzania kompetencjami ICT wśród pracowników krajowych MŚP pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Narzędzie wdrożone zostało w postaci innowacyjnej, sieciowej aplikacji PARP HR eSkills Manager działającej w chmurze internetowej z wykorzystaniem scentralizowanej bazy danych szkoleń z dziedziny ICT. Celem opracowania, upowszechnienia i testowania narzędzia jest zwiększenie produktywności kadr sektora krajowych MŚP przede wszystkim w obszarze kompetencji ICT. Projekt wspiera działanie kadr krajowych MŚP poprzez wprowadzenie do działalności firmy wielu udoskonaleń w postaci kompetencyjnego zarządzania wiedzą i zmianą oraz innowacyjnych zastosowań technologii internetowych.
Przyczyny opracowania i wdrożenia projektu
Ze względu na zmiany w gospodarce o przewadze konkurencyjnej polskich MŚP zaczyna decydować efektywne zarządzanie wiedzą i kapitałem ludzkim. Pomimo 96% dostępu do Internetu w tym sektorze, polskie kadry pracownicze wykorzystujące w pracy komputery charakteryzują się jednym z najniższych w całej Unii Europejskiej poziomem kompetencji ICT. W sektorze MŚP w działach HR problem stanowi brak narzędzi ICT do gromadzenia i zarządzania wiedzą. Ze względu na te braki 58% małych i 40% średnich firm nie stosuje żadnych systemów wspomagających procesy zarządzania typu ERP, CRM, BI. Systemy te są jednak ważnym narzędziem do zbierania informacji o klientach oraz przetwarzania ich w celach marketingowych. Służą jako jedne z podstawowych elementów skutecznego zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Jedynie 3% firm z sektora MŚP stosuje systemy HR HCM (Human Capital Management) ukierunkowane na zarządzanie kompetencjami ICT. Ten brak dostępu do najnowszych technologii stanowi istotną barierę dalszego rozwoju produktywności przedsiębiorstw. Z powodu braku kompetencji w zakresie ICT większość czynności wykonywanych przez pracowników MŚP ogranicza się tylko do tych podstawowych. Czynności bardziej złożone, wymagające wyższych kompetencji ICT, są w MŚP znacznie mniej powszechne. Przykładem takich czynności mogą być:
- używanie formuł i funkcji logicznych w arkuszu kalkulacyjnym,
- poszukiwanie i pobieranie oraz instalowanie odpowiedniego oprogramowania,
- ochrona antywirusowa i sieciowa,
- wymiana plików,
- konfiguracja sieciowa,
- tworzenie stron www,
- podstawy programowania.
- brak stosowania narzędzi wspomaganych komputerowo analiz,
- brak firmowej bazy danych,
- brak narzędzi prezentacyjnych.
Dane projektu
Pełna nazwa Projektu to „PI - PARP HR eSkills Manager” (sieciowy system zarządzania rozwojem kompetencji ICT kadr MŚP w modelu chmury - narzędzie HCM dla działów HR, wspomagające zarządzanie wiedzą i zmianą w krajowych MŚP). Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, poddziałanie 2.1.1: „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach”. Narzędzie Projektu będzie wdrażane i wykorzystywane w odpowiedzi na potrzeby Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w perspektywie ogólnopolskiego zasięgu. Projektodawcą jest firma CompSecur Sp. z o. o.
Profity z wzięcia udziału w projekcie
- przystąpienie do projektu naukowego, którego wyniki oraz nazwy firm, które w nim uczestniczą będą publikowane w późniejszym czasie w czasopismach naukowych oraz mediach internetowych,
- udział w pierwszym takim projekcie na skalę polską,
- udział w niekomercyjnej ofercie,
- udział w projekcie pod patronatem PARP, który ma za zadanie zwiększenie produktywności polskiej gospodarki,
- udział w projekcie ocenionym jako pierwszy w rankingu użyteczności w danej kategorii (zarządzanie działami HR),
- łatwość wyszukiwania ofert szkoleń odpowiednich do charakterystyki danej firmy,
- przyczynienie się do rozwoju firmy,
Fazy projektu
Beneficjentów projektu (narzędzia) można podzielić na dwie grupy: tj. użytkowników i odbiorców narzędzia, a każdą grupę dodatkowo na 3 fazy udziału w projekcie:
- testowanie narzędzia,
- upowszechnienie i włączenie większej liczby użytkowników i odbiorców projektu,
- docelowe upowszechnienie narzędzia w skali kraju.
Udział w projekcie użytkowników i odbiorców będzie rozpoczynał się od ich rejestracji (wraz ze złożeniem elektronicznej deklaracji udziału w projekcie innowacyjnym PO KL, realizowanym przy współfinansowaniu ze środków budżetu państwa oraz środków europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) na platformach interfejsowych narzędzia (webowych, aplikacji domenowych i mobilnych).
Wszyscy użytkownicy i odbiorcy testujący innowacyjne narzędzie zostaną bezpośrednio włączeni w jego rozwój i doskonalenie, co będzie możliwe dzięki sieciowej formie testowanego narzędzia (w jego strukturze planuje się interfejsy włączające użytkowników i odbiorców testujących, oparte na dynamicznych formularzach zgłaszania propozycji funkcjonalności i modyfikacji elementów narzędzia - propozycje będą analizowane i włączane w proces rozwoju testowanego produktu). Ponadto użytkownicy i odbiorcy będą elektronicznie ankietowani w zamkniętych i otwartych kwestionariuszach, a także angażowani w działaniach upowszechniających.